Visit Riihimäen kokemuksia Matkamessuilta

3.2.2023 Tiedotteet

Kuva visti Riihimäen messuosastosta Matkamessuilla 2023

Visit Riihimäki osallistui ensimmäistä kertaa Matkamessuille 19.–22.1.2023 Helsingin messukeskuksessa. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun Loppi, Riihimäki ja Hausjärvi olivat yhdessä samalla osastolla kertomassa matkailumahdollisuuksista alueella.

Minulle messuosaston vetäjänä oli erittäin tärkeää, että kaikki puhuivat siitä, mistä asiakas halusi kuulla. Tärkeää siis oli, että kysyttiin asiakkaan mielenkiinnon kohde, eikä lähdetty tuputtamaan omaa erikoisosaamista. Meidän on turha puhua luonnosta kiinnostuneelle Lasimuseosta ja toisin päin. Tämä on ollut ihailtavan selvää Visit Riihimäen työryhmässä, johon kuuluu Ninnin ja minun lisäksi Lopen, Riihimäen ja Hausjärven viestijöitä eli Tuula, Eija, Marianne, Mia ja Anniina. Yhteistyössä on todellista voimaa, jonka taas saimme tuntea messuilla.

Rakensimme Matkamessuille esiintymislavan ja aikataulutimme sinne matkailijaa kiinnostavaa ohjelmaa. Messuilla huomasimme, että ohjelman seuraaminen oli usealle kävijälle hektisessä messuympäristössä liikaa. Suosituimman esitykset sisälsivät musiikkia ja komiikkaa. Jiri Parviainen oli lauantaina soittamassa sello ja kertomassa Valkeavesi soi tapahtumasta. Sello kuului hienosti ja toi hyvää nostetta osastolle. Riihimäen kaupungin sisäänheittäjä, näyttelijä, juontaja, lelukauppias Janne Kataja oli myös lauantaina osastolla. Voi sitä fanien ja selffieden määrää! Ihailin Katajan ammattitaitoa – hän puhui ja puhui, hymyili, oli kaikille ystävällinen.

Messuosastomme sai paljon kehuja. Osa ihmisistä oli Lopelta, Riihimäeltä tai Hausjärveltä kotoisin, osa oli käynyt jossain meidän kohteista ja osa ei tuntenut seutua. Jotkut naapurikaupungeista tulleet ihmettelivät, ettei heidän kotipaikkansa ole esillä tapahtumassa. Meidän matkailunkärkemme, luonto, kulttuuri, hyvinvointi ja paikallinen elämä, kiinnostivat.

Saimme osastolle suoraan painosta uuden Visit Riihimäki esitteen.  Tätä esitettä voi halutessaan hakea Riihimäen Tietotuvasta ja jakaa omille asiakkaille. Osastomme sai paljon kehuja, sen kerrottiin olevan Matkamessujen kaunein osasto. Osa oli sitä mieltä, että se olisi kaivannut lisää väriä ja osa piti osaston raikkaasta ilmeestä. Mielipiteitä on monia, onneksi niin. Osastollamme oli leikkimielinen kilpailu, jonka palkintona oli lasipuhalluselämys. Kilpailu veti tosi hyvin.

Olemme parhaillamme pohtimassa messuosallistumista 2024 tammikuussa. Mitä mieltä sinä olet? Miten sinä rakentaisit osaston? Kerro ihmeessä mietteesi minulle ja välitän ne työryhmälle maaliskuun loppuun mennessä. Silloin alammekin rakentaa kesäkamppiksia!

Kirjoittaja on Visit Riihimäen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Pauliina Lindgren, joka inspiroituu uutuuksista ja haluaa lomallaan lukea mahdollisimman monta kirjaa.

5 vinkkiä messuosallistumiseen:

1.      Aloita suunnittelu ihan liian ajoissa – AIKA tulee kuitenkin olemaan kortilla

2.      Tutustu messujärjestäjän OHJEISIIN. Messukeskuksen eMessukeskus oli helppokäyttöinen muun muassa kutsujen lähettämiseen

3.      VIESTI ajoissa. Kerro osallistumisesta, vaikka se välillä tuntuukin hassulta

4.      Tee osastosta ja siellä olemisesta BRÄNDIN NÄKÖINEN.

5.      Viimeinen, muttei vähäin – VIIHDY osastolla. Silloin asiakkaillakin on kivampaa.