Hyppää sisältöön
Koskinäkymä Käräjäkoskelta

Vastuullisuuspolku

Vastuullisuus on tätä päivää, vaikka emme siinä tule täysin valmiita koskaan olemaan. Olemme siis kaikki samalla polulla, kulkemassa jokainen omassa tahdissamme ja mahdollisuuksiemme mukaan kohti entistä vastuullisempaa tapaa toimia.

Tuoreimmat kansainväliset (Booking.com) ja kotimaiset (SMAL) tutkimukset kertovat vastuullisen toiminnan ja viestinnän tarpeellisuudesta. Tutkimusten mukana yhä useampi kuluttaja haluaa tehdä vastuullisia valintoja, mutta vastuullisten palvelujen löytymisen todetaan olevan usein vaikeaa.

Tule mukaan kuulemaan lisää ajankohtaisia uutisia vastuullisesta toiminnasta, löytämään oman yrityksesi tai organisaatiosi vastuulliset vahvuudet ja kehittämiskohteet sekä ottamaan talteen parhaat ja innostavimmat vinkit vastuullisen toiminnan viestintään. Saat tukea ja kannustusta sekä käyttöösi materiaaleja, joilla pääset helposti etenemään tekemisessä omaan tahtiin. Vastuullisuus ei ole puhetta ja korulauseita, vaan tapa toimia ja tehdä valintoja. Vastuullisuus on parhaimmillaan elämäntapa ja liiketoiminnan johtamisen punainen lanka.

Valmennus on toimialariippumaton. Neljännellä valmennuskerralla käydään läpi Visit Finlandin STF eli Sustainable Travel Finland ohjelmaa, joka on myös maksuton. STF on suunnattu matkailualanyrittäjille.

Kohderyhmä:
Hämeenlinnan, Riihimäen ja Forssan seudun yritysten ja organisaatioiden edustajat yli toimialarajojen

Valmennuksia 4 kpl Teamsissa:
Ti 25.10.2022 klo 9-12 Johdanto
To 10.11.2022 klo 9-12 Vastuullisuussunnitelma
Ke 23.11.2022 klo 9-12 Vastuullisuudesta viestiminen
Ti 29.11.2022 klo 9-12 STF-ohjelma ja sertifikaatit

Työpajat paikan päällä iltapäivällä 4h:
Forssa 12.12.
Hämeenlinna 13.12.
Riihimäki 14.12.

    • Johdanto aiheeseen (Strategiat, kuluttajatutkimukset, trendit
      ym)
    • Määritelmät ja ajankohtaiset nostot meiltä ja muualta.
      Vastuullisuuden kaikki osa-alueet: ekologinen, taloudellinen,
      kulttuurinen, sosiaalinen ja eettinen + turvallisuus
    • Osallistujat mukaan: Vastuullisen matkailijan polku ja
      vastuulliset valinnat, jotka konkretisoivat vastuullisuutta
      omassa toiminnassa
    • Muistutetaan mieleen vastuullisuuden osa-alueet
    • Esitellään kehittämis- ja toimintasuunnitelma
    • Vastuullisuus ja tiedolla johtaminen (indikaattorit osana
      vastuullisuussuunnitelmaa)
    • Osallistujat saavat Kehittämis- ja toteuttamissuunnitelman
      pohjan, jonka täyttäminen aloitetaan yhdessä
    • Osallistujat löytävät omasta toiminnastaan nostoja, joita jo
      tekevät hyvin ja löytävät toisaalta kehittämisen kohteita.
    • Jaetaan esimerkkejä ja hyviä käytänteitä
    • Palautetaan mieleen mitä se vastuullisuus on, materiaalina
      mukana vastuullisuussuunnitelma.
    • Johdanto viestintään – viestinnän monimuotoisuus ja
      monikanavaisuus
    • Esimerkkejä vastuullisesta viestinnästä meillä ja muualla
    • Osallistujat mukaan: teemme pienen
      vastuullisuusviestinnän benchmarkingharjoitteen ja jaamme
      kokemuksia.
    • Tulos: Konkreettinen ja helposti käyttöön otettava To do
      – lista: vinkit nettisivujen vastuullisuusosion tekemiseen ja
      SoMe-viestintään.
    • Kerrataan edellisten valmennusten sisällöt
    • Jotta matkailuelinkeino pystyy vastaamaan muuttuvaan kysyntään ja turvaamaan tulevaisuutensa, on kehityksen oltava kestävää. Tätä varten Visit Finland on kehittänyt matkailuyrityksille ja -alueille tarkoitetun Sustainable Travel Finland -ohjelman ja sillä saavutettavan Sustainable Travel Finland -merkin.
    • Yleiskatsaus kokonaisuuteen ja ohjelman alustoihin. Haku,
      e-Opas ja Online-alusta sekä valtakunnalliset Sustainable Travel Finland -tilastot
    • Käydään läpi koko ohjelma pysähtyen kunkin seitsemän
      askeleen kohdalla niin, että osallistujat saavat konkreettisia
      ohjeita siihen, mitä kunkin askeleen todentaminen
      konkreettisesti tarkoittaa
    • Sertifiointiprosessi yleisellä tasolla
    • Sustainable Travel Finland -ohjelma ja askel viiden sisältö + katsaus e-Oppaaseen
      ja siellä esiteltyihin sertifikaatteihin
    • Anu Nylund, Mood of Finland tuo valmennukseen mukaan
      oman kokemuksensa sertifioinnista ja Sustainable Travel Finland -ohjelman
      läpikäynnistä
    • Kysymykset ja vastaukset rytmittävät valmennusta,
      pidetään yllä interaktiivinen tunnelma
    • Kootusti yhteenveto ja muistutus valmennuspäivien
      sisällöistä. Muistutetaan mieliin vastuullisen toiminnan
      polku
    • Johdanto ja muistutus STF-ohjelmasta kokonaisuudessaan
    • Pysähdymme askeleen kaksi (oma-arviointi, lähtötilanne)
      ja kolme (kehittämissuunnitelma) todentamiseen onlinealustaa ja eOpasta hyödyntäen
    • Käymme läpi myös askeleen viisi (sertifiointi) merkityksen
      osana kehittämissuunnitelmaa ja askel 6 (indikaattorit)
      osana tiedolla johtamisen dataa
    • Materiaalit ja työkalut: käydään läpi
      kehittämissuunnitelman sisältö ja esitellään tarjolla olevat
      valmiit pohjat
    • Yrityskohtainen tekeminen: osallistujat esittelevät omaa
      tilannettaan ja saavat tukea tekemiseen kuten
      kehittämissuunnitelman tekemisen (oma tietokone
      mukana)

     

    Tulos: osallistujat ovat saaneet työkalut ja ohjeet edetä
    STF-polulla omien resurssien ja tilanteen mukaan.

    Kehittämissuunnitelman lisäksi osallistujat voivat työstää
    oma-arviointia (mitä tehdään hyvin, mitä pitää tehdä
    seuraavaksi), viesintäsuunnitelmaa tai
    sertfiointiprosessia. Omat kannettavat tietokoneet mukaan.

4 x 3 h

Neljä laadukasta 3 h Teamskoulutusta

0 €

Koulutus on veloitukseton

4 h

Tehokasta työpajatyöskentelyä

STF

Aloita/jatka Visit Finlandin Sustainable Travel Finland ohjelmaa

Koulutuksen tarjoavat:

Yhdessä eteenpäin – Riihimäen seudun matkailuhanke, Evon uusi aika -hanke ja Forssan seudun matkailun digiloikka -hanke.

Kouluttajana toimii:

kasvokuva Anu Nylundista
Kouluttajana toimii Mood of Finland Oy:n Anu Nylund, joka on matkailualan ammattilainen ja yrittäjä ja tehnyt monipuolisia matkailualan työtehtäviä yli 25 vuoden ajan. Nylund on erikoistunut vastuulliseen matkailuun. Mood of Finland yrityksellä on vastuullisuutta todentava sertifikaatti ja STF-merkki. Mood of Finland Oy:n lupaus perustuu arvoihin ”luovasti, innostaen ja vastuullisesti – yhdessä muiden kanssa, hyvällä moodilla”.