 
Vastuullisuuspolku
Vastuullisuus on tätä päivää, vaikka emme siinä tule täysin valmiita koskaan olemaan. Olemme siis kaikki samalla polulla, kulkemassa jokainen omassa tahdissamme ja mahdollisuuksiemme mukaan kohti entistä vastuullisempaa tapaa toimia.
Tuoreimmat kansainväliset (Booking.com) ja kotimaiset (SMAL) tutkimukset kertovat vastuullisen toiminnan ja viestinnän tarpeellisuudesta. Tutkimusten mukana yhä useampi kuluttaja haluaa tehdä vastuullisia valintoja, mutta vastuullisten palvelujen löytymisen todetaan olevan usein vaikeaa.
Tule mukaan kuulemaan lisää ajankohtaisia uutisia vastuullisesta toiminnasta, löytämään oman yrityksesi tai organisaatiosi vastuulliset vahvuudet ja kehittämiskohteet sekä ottamaan talteen parhaat ja innostavimmat vinkit vastuullisen toiminnan viestintään. Saat tukea ja kannustusta sekä käyttöösi materiaaleja, joilla pääset helposti etenemään tekemisessä omaan tahtiin. Vastuullisuus ei ole puhetta ja korulauseita, vaan tapa toimia ja tehdä valintoja. Vastuullisuus on parhaimmillaan elämäntapa ja liiketoiminnan johtamisen punainen lanka.
Valmennus on toimialariippumaton. Neljännellä valmennuskerralla käydään läpi Visit Finlandin STF eli Sustainable Travel Finland ohjelmaa, joka on myös maksuton. STF on suunnattu matkailualanyrittäjille.
Kohderyhmä:
Hämeenlinnan, Riihimäen ja Forssan seudun yritysten ja organisaatioiden edustajat yli toimialarajojen
Valmennuksia 4 kpl Teamsissa:
Ti 25.10.2022 klo 9-12 Johdanto
To 10.11.2022 klo 9-12 Vastuullisuussunnitelma
Ke 23.11.2022 klo 9-12 Vastuullisuudesta viestiminen
Ti 29.11.2022 klo 9-12 STF-ohjelma ja sertifikaatit
Työpajat paikan päällä iltapäivällä 4h:
Forssa 12.12.
Hämeenlinna 13.12.
Riihimäki 14.12.
- 
- Johdanto aiheeseen (Strategiat, kuluttajatutkimukset, trendit
 ym)
- Määritelmät ja ajankohtaiset nostot meiltä ja muualta.
 Vastuullisuuden kaikki osa-alueet: ekologinen, taloudellinen,
 kulttuurinen, sosiaalinen ja eettinen + turvallisuus
- Osallistujat mukaan: Vastuullisen matkailijan polku ja
 vastuulliset valinnat, jotka konkretisoivat vastuullisuutta
 omassa toiminnassa
 
- Johdanto aiheeseen (Strategiat, kuluttajatutkimukset, trendit
- 
- Muistutetaan mieleen vastuullisuuden osa-alueet
- Esitellään kehittämis- ja toimintasuunnitelma
- Vastuullisuus ja tiedolla johtaminen (indikaattorit osana
 vastuullisuussuunnitelmaa)
- Osallistujat saavat Kehittämis- ja toteuttamissuunnitelman
 pohjan, jonka täyttäminen aloitetaan yhdessä
- Osallistujat löytävät omasta toiminnastaan nostoja, joita jo
 tekevät hyvin ja löytävät toisaalta kehittämisen kohteita.
- Jaetaan esimerkkejä ja hyviä käytänteitä
 
- 
- Palautetaan mieleen mitä se vastuullisuus on, materiaalina
 mukana vastuullisuussuunnitelma.
- Johdanto viestintään – viestinnän monimuotoisuus ja
 monikanavaisuus
- Esimerkkejä vastuullisesta viestinnästä meillä ja muualla
- Osallistujat mukaan: teemme pienen
 vastuullisuusviestinnän benchmarkingharjoitteen ja jaamme
 kokemuksia.
- Tulos: Konkreettinen ja helposti käyttöön otettava To do
 – lista: vinkit nettisivujen vastuullisuusosion tekemiseen ja
 SoMe-viestintään.
 
- Palautetaan mieleen mitä se vastuullisuus on, materiaalina
- 
- Kerrataan edellisten valmennusten sisällöt
- Jotta matkailuelinkeino pystyy vastaamaan muuttuvaan kysyntään ja turvaamaan tulevaisuutensa, on kehityksen oltava kestävää. Tätä varten Visit Finland on kehittänyt matkailuyrityksille ja -alueille tarkoitetun Sustainable Travel Finland -ohjelman ja sillä saavutettavan Sustainable Travel Finland -merkin.
- Yleiskatsaus kokonaisuuteen ja ohjelman alustoihin. Haku,
 e-Opas ja Online-alusta sekä valtakunnalliset Sustainable Travel Finland -tilastot
- Käydään läpi koko ohjelma pysähtyen kunkin seitsemän
 askeleen kohdalla niin, että osallistujat saavat konkreettisia
 ohjeita siihen, mitä kunkin askeleen todentaminen
 konkreettisesti tarkoittaa
- Sertifiointiprosessi yleisellä tasolla
- Sustainable Travel Finland -ohjelma ja askel viiden sisältö + katsaus e-Oppaaseen
 ja siellä esiteltyihin sertifikaatteihin
- Anu Nylund, Mood of Finland tuo valmennukseen mukaan
 oman kokemuksensa sertifioinnista ja Sustainable Travel Finland -ohjelman
 läpikäynnistä
- Kysymykset ja vastaukset rytmittävät valmennusta,
 pidetään yllä interaktiivinen tunnelma
 
- 
- Kootusti yhteenveto ja muistutus valmennuspäivien
 sisällöistä. Muistutetaan mieliin vastuullisen toiminnan
 polku
- Johdanto ja muistutus STF-ohjelmasta kokonaisuudessaan
- Pysähdymme askeleen kaksi (oma-arviointi, lähtötilanne)
 ja kolme (kehittämissuunnitelma) todentamiseen onlinealustaa ja eOpasta hyödyntäen
- Käymme läpi myös askeleen viisi (sertifiointi) merkityksen
 osana kehittämissuunnitelmaa ja askel 6 (indikaattorit)
 osana tiedolla johtamisen dataa
- Materiaalit ja työkalut: käydään läpi
 kehittämissuunnitelman sisältö ja esitellään tarjolla olevat
 valmiit pohjat
- Yrityskohtainen tekeminen: osallistujat esittelevät omaa
 tilannettaan ja saavat tukea tekemiseen kuten
 kehittämissuunnitelman tekemisen (oma tietokone
 mukana)
 Tulos: osallistujat ovat saaneet työkalut ja ohjeet edetä 
 STF-polulla omien resurssien ja tilanteen mukaan.Kehittämissuunnitelman lisäksi osallistujat voivat työstää 
 oma-arviointia (mitä tehdään hyvin, mitä pitää tehdä
 seuraavaksi), viesintäsuunnitelmaa tai
 sertfiointiprosessia. Omat kannettavat tietokoneet mukaan.
- Kootusti yhteenveto ja muistutus valmennuspäivien
Ilmoittaudu koulutuksiin tästä
Ilmoittautuminen vastuullisuuskoulutukseen4 x 3 h
0 €
4 h
STF
Koulutuksen tarjoavat:
Yhdessä eteenpäin – Riihimäen seudun matkailuhanke, Evon uusi aika -hanke ja Forssan seudun matkailun digiloikka -hanke.
Kouluttajana toimii:
